• Instagram Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
healthtrends.pl © 2017 All Rights Reserved.

Korzyści zdrowotne płynące z jedzenia szpinaku

Szpinak pochodzi ze starożytnej Persji. Roślina ta była uprawiana przez niemal 2 tysiące lat w Chinach oraz innych państwach azjatyckich, oraz na Środkowym Wschodzie. Do Europy szpinak przywędrował dopiero w XI wieku, gdzie szybko przyjął się jako smaczne i zdrowe warzywo.

 

1. Szpinak a cukrzyca

 

Jedzenie zielonych liściastych warzyw zawierających duże ilości kwasu alfa-liponowego pozwala na obniżenie stężenia cukru we krwi. Kwas ten jest antyoksydantem, który wyłapuje wolne rodniki, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia neuropatii cukrzycowej.

 

Składniki odżywcze zawarte w 100 g szpinaku

 

Kalorie – 23

Zawartość białka – 2.9g

Zawartość węglowodanów – 3.6g

Zawartość tłuszczów – 0.4g

 

2.  Szpinak a odchudzanie

 

Badania naukowe wykazały, że spożywanie szpinaku może ograniczyć ochotę podjadania nawet do 95%. Wykazano, że efekt ten jest związany z obecnością pęcherzykowatych struktur (tylakoidów), które wpływają na zwiększenie produkcji hormonów sytości.  

W efekcie spożycie szpinaku reguluje łaknienie i wspomaga odchudzanie.[1]

 

Ciekawostka

Wykazano, że ekstrakt ze szpinaku powoduje zmniejszenie ochoty na tzw. ,,śmieciowe jedzenie”.[2]

 

Jeżeli szukasz alternatywy dla chipsów to polecam wypróbować zielone chipsy szpinakowe.

 

Przepis:

Wymieszaj w misce młode listki szpinaku z oliwą z oliwek, solą morską oraz świeżo pokrojonym/przeciśniętym przez praskę czosnkiem. Na blasze wyłożonej papierem do pieczenia ułóż pojedyncze listki. Chipsy włóż do piekarnika rozgrzanego do 130 stopni i piecz około 12 minut - do uzyskania chrupkości.

 

 3. Szpinak a wzrok

 

Szpinak jest obok jarmużu jednym z najlepszych źródeł luteiny, składnika, który chroni oczy przed zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej.[3]

Badania przeprowadzone na grupie 365 osób, cierpiących na zwyrodnienie plamki żółtej wykazały, że spożywanie szpinaku może znacząco obniżyć ryzyko wystąpienia tej choroby oczu. Warto podkreślić, że spożycie zwiększone spożycie  luteiny oraz witaminy E znacząco zmniejsza ryzyko zaćmy. [4]

 

Szpinakowe smoothie:

 

1 kubek młodych listków szpinaku, pół banana, ¼ kubka posiekanego ananasa, 1 łyżka odżywki białkowej, 1 kubek niesłodzonego mleka migdałowego, 1 łyżka nasion chia.

 

Składniki zblendować na gładką masę.  

 

4.  Szpinak a profilaktyka przeciwnowotworowa

 

Badania wykazały, że dieta bogata w zielone warzywa, takie jak szpinak pozwala na znaczącą redukcję ryzyka zachorowania nie niektóre rodzaje nowotworów. Jedno z badań wykazało, że spożycie tego warzywa zmniejsza zachorowalność na raka piersi.[5] Dowiedziono również, że antyoksydanty zawarte w liściach szpinaku spowalniają namnażanie się komórek raka prostaty. [6] Naukowcy zidentyfikowali  szpinaku ponad 13 flawonoidów — związków organicznych pochodzenia roślinnego, które wykazują działanie przeciwnowotworowe.

 

5. Szpinak a zdrowe kości

 

Ryzyko złamania kości może być spowodowane niedoborami witaminy K, której to szpinak jest bogatym źródłem. Witamina ta odgrywa bardzo ważną rolę w profilaktyce osteoporozy i jej obecność w diecie jest niezbędna dla zdrowia kości.

 

Jak mrozić szpinak ?

 

Smak świeżo zebranego szpinaku nie umywa się do tego obecnego w sklepowych zamrażarkach. Dlatego też warto przygotować takie mrożonki samodzielnie :) Aby to zrobić, usuń łodygi a pozostałe liście przepłukaj trzykrotnie bieżącą wodą. Zamiast używać wrzątku, który pozbawi szpinak właściwości odżywczych, zblanszuj liście szpinaku na parze. Pozostaw liście na durszlaku do ostygnięcia a następnie zapakuj do woreczków i zamroź. Ciekawą alternatywą jest przygotowanie puree ze szpinaku i

zamrożenie go w kostkarkach do lodu.

 6. Szpinak a pamięć  

 

Stosowanie szpinaku oraz innych zielonych, liściastych warzyw w codziennej diecie może ma dobroczynny wpływ w przypadku zaburzeń funkcji poznawczych, charakterystycznych dla demencji czy choroby Alzheimera. Właściwości te związane są z dużą zawartością witaminy K w tego typu warzywach.[7]

 

7. Szpinak a zdrowe włosy 

 

Dobroczynny wpływ szpinaku na włosy związany jest z obecnością witaminy A (zwanej także retinolem). Odpowiada on za produkcję łoju, który nawilża włosy. Co więcej, obecne w szpinaku żelazo zapobiega wypadaniu włosów.

 

 

8. Szpinak a ciśnienie krwi

 

Zawarty w szpinaku magnez pomaga obniżyć ciśnienie krwi. Badania nad dobroczynnym wpływem magnezu w zwalczaniu nadciśnienia doczekały się testów klinicznych, dowodzących wpływ tego pierwiastka na obniżenie ciśnienia krwi.[8]

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

Podobne posty

Komentarze

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now