• Instagram Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
healthtrends.pl © 2017 All Rights Reserved.

Korzeń Maca właściwości zdrowotne , działanie i zastosowanie.

 

Korzeń maca — co to jest ?

 

 Korzeń maca (Lepidium meyenii) jest warzywem korzeniowym, należącym do rodziny kapustowatych i przypominającym rzepę z wyglądu. Występuje on w trzech odmianach: czarnej, czerwonej oraz żółtej. Korzeń ten można spotkać także pod innymi nazwami takimi jak: trawa pieprzowa, ziele pieprzowe, żeń-szeń peruwiański, maca, maca-maca czy Ayak Chichira lub Ayak Wilku. Właściwości korzenia tej rośliny docenili Indianie peruwiańscy, którzy zaobserwowali jego dobroczynne działanie w przypadku wielu schorzeń. Według tradycyjnej medycyny peruwiańskiej korzeń ten wykazuje działanie wzmacniające, poprawiające sprawność seksualną mężczyzn oraz kobiet, oraz zwiększające płodność. Sprawdza się on także w przypadku łagodzenia objawów miesiączki i menopauzy oraz pomaga w utrzymaniu zdrowych kości.

 

Korzeń maca — skład i wartości odżywcze

 

Korzeń maki jest źródłem aż 18 niezbędnych aminokwasów oraz węglowodanów. Obecne w jego składzie cukry stanowią 60%-70% jego składu. Pozostałe składniki to błonnik pokarmowy (ok. 10%), białko (ok. 20%) oraz tłuszcz (ok. 5%). Warto podkreślić, że zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) wynosi aż 70% a wzajemny stosunek NNKT do kwasów nasyconych jest bardzo korzystny dla zdrowia. Korzeń maca jest także doskonałym, źródłem witamin takich jak A, E, B1, B2 oraz C, a także pierwiastków mineralnych takich jak wapń, miedź, cynk, mangan, potas sód oraz żelazo.

 

Korzeń maca — działanie

 

Wszechstronność działania korzenia macy jest związana z możliwościa dostosowywania jego właściwości względem potrzeb organizmu. Należy jednak podkreślić, że kobiety i mężczyźni reagują na niego w zróżnicowany sposób. Nie bez powodu został się on umieszczony w wykazie substancji rozwiązujących problemy odżywcze sporządzonym przez Organizację ds. Żywności, Rolnictwa FAO. Ten naturalny suplement diety zalicza się do tzw. ,,super żywności" (ang. superfood), właśnie ze względu na zawartość drogocennych dla organizmu ludzkiego składników.

 

Działanie Maca u kobiet 

 

-podnosi poziom energii oraz zwiększa wytrzymałość

-odmiana czarna pomaga w zbudowaniu mięśni

-poprawia stan oraz koloryt skóry

-odmiana czerwona zwiększa libido, regulując gospodarkę hormonalną również w trakcie menopauzy

-zapobiega osteoporozie i wpływa pozytywnie na układ kostny

-działa antydepresyjnie

-poprawia pamięć oraz koncentrację

 

Działanie Maca u mężczyzn

 

-odmiana czarna pomaga w zbudowaniu mięśni

- podnosi poziom energii oraz wytrzymałość

-poprawia stan włosów — wzmacnia układ kostny oraz zęby

- zapobiega chorobom prostaty

- poprawia parametry nasienia takie jak np. ilość oraz ruchliwość plemników.

 

Dodatkowo maca wykazuje działanie zmniejszające ryzyko zachorowań na raka. Zawarte w korzeniu substancje (benzyloglukozynolaty i antocyjaniany) powodują apoptozę (śmierć) oraz hamują namnażanie względem komórek zmienionych nowotworowo.Ze względu na dużą zawartość żelaza korzeń ten pozytywnie wpływa także na osoby, które cierpią z powodu anemii. Korzeń dzięki zawartości antyoksydantów spowalnia procesy starzenia, poprzez wyłapywanie wolnych rodników.

 

Korzeń maca — zastosowanie

 

Maca znalazła zastosowanie także w kuchni. Peruwiańczycy zwykli używać sproszkowanej ,,maci' do przygotowywania potraw oraz wypieków. Przyrządzają oni także ,,coctel de maca” - napój będący mieszanką mocnego alkoholu oraz słodkiego napoju otrzymywanego ze sfermentowanego korzenia. Świeża maca świetnie sprawdzi się jako substytut ziemniaków, jednak bardziej uniwersalne zastosowanie ma jej suszona i sproszkowana forma. Ze względu na nieprzyjemny dla niektórych słodko-gorzki smak dobrze jest spożywać ją w postaci sproszkowanej na surowo. Najlepiej stosować jako dodatek do koktajlu, soku warzywnego lub owocowego, mleka czy deserów i potraw spożywanych na zimno.

 

Źródła:

Lutomski J., Maca – żywność energetyzująca czy lek?, „Postępy Fitoterapii” 2001, nr 2-3.

„Maca – super żywność Inków” Paweł Lisiecki; portal www.naturalna-medycyna.com.pl

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

Podobne posty

Komentarze

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now